¡Feliz año nuevo! - Reisverslag uit Bahía Inglesa, Chili van Anton en Femke - WaarBenJij.nu ¡Feliz año nuevo! - Reisverslag uit Bahía Inglesa, Chili van Anton en Femke - WaarBenJij.nu

¡Feliz año nuevo!

Door: Anton & Femke

Blijf op de hoogte en volg Anton en Femke

07 Januari 2013 | Chili, Bahía Inglesa

¡Hola amigos y amigas!

Wij hopen dat jullie een fijne kerst en goede jaarwisseling hebben gehad? Bij deze; iedereen nog de beste wensen voor 2013!

Wij hebben onze kerst doorgebracht in Mendoza, een bijzondere ervaring! De dag voor kerst was het 44 graden dus hebben wij deze dag doorgebracht in en rondom het kleine zwembad van het hostel. Aan het eind van de middag begon het te stormen; een of andere woestijn storm... Niet gevaarlijk, maar wel vervelend met allemaal rond vliegend zand en stof! 's Avonds wilden we graag gaan uit eten, maar dit bleek een lastige opgave... De stad was uitgestorven, alles was dicht inclusief de restaurants! Na een uur kwamen we een restaurant tegen dat geopend was; meer dan 100 euro p.p. voor een kerstmenu. Dat was geen optie, dus gingen we verder zoeken... Uiteindelijk vonden we een ander restaurant dat geopend was. We konden kiezen uit twee verschillende menu's en kozen voor 'lomo de bife'. We werden gewaarschuwd door twee Nederlanders dat we niet teveel moesten verwachten dus dat deden we dan ook maar niet. Toen we het hoofdgerecht kregen was het nog erger dan onze lage verwachting; een lauw rauw stuk vlees! We probeerden een stukje, maar we vertrouwden het niet dus stuurden we het vlees terug naar de keuken. Toen het daarna nog niet beter was, besloten we alleen de wijn te betalen en het zonder eten te doen op kerstavond... Met kerst besloten we in 'Parque San Martin' een boek te gaan lezen. Onderweg kwamen we een restaurant tegen dat open was dus daar hebben we de halve middag gezeten. Daarna zijn we alsnog naar het park gegaan. Op de terugweg hebben we een ijsje gegeten en 's avonds zijn we dit keer wél lekker uit eten geweest! In Argentinië kennen ze maar één kerstdag dus de 26e was een gewone dag. Voor deze middag hadden we een privéchauffeur geregeld voor een wijn tour in Lujan. Hier hebben we drie bodega's bezocht en één olijfgaard. Die wijntouren blijven leuk! Terug in Mendoza zijn we nog even snel wat gaan eten en om 22.30 uur vertrok onze bus naar Chili!

We hadden een nachtbus vanuit Mendoza naar Valparaíso. Rond 2.30 uur moesten we de bus uit voor paspoortcontrole. Dit duurde ongeveer een uur... Nog een uur later moesten we weer de bus uit om onze bagage te controleren. Uiteindelijk, een paar uur later mochten we Chili in en konden we nog twee uurtjes slapen. Aangekomen in ons hostel in Valparaíso konden we meteen naar bed om nog een paar uurtjes te slapen. 's Middags hebben we in Valparaíso rondgewandeld. Het is een prachtige stad dat aan de Stille Oceaan ligt en tegen verschillende heuvels is gebouwd waardoor je op veel plekken een heel mooi uitzicht hebt over de stad. De huisjes hebben allerlei kleuren en ook zijn er heel veel muurschilderingen en mooie graffiti! Aan het eind van de middag kwamen we op een pleintje waar allerlei shows werden gegeven. Hier hebben we even gezeten. 's Avonds hebben we Monopoly Chile gespeeld!:-) De volgende dag hebben we weer wat rondgewandeld en zijn we naar 'La Sebastiana' geweest; een museum waar de bekende poëet Pablo Neruda heeft gewoond. De dag erna was het weer wat minder dus hebben we niet zover gedaan. Op oudjaarsdag was de stad één groot chaotisch gekkenhuis! Overal op straat werden carnavals attributen verkocht van confetti tot hoeden! Dit vonden wij wel wat dus deden wee vrolijk mee! We hebben wat boodschappen gedaan en de hele stad afgezocht voor een flesje Malibu, maar deze hadden ze nergens...:-( 's Avonds werd er in het hostel gekookt voor de gasten dus aten we gezellig met z'n allen Chileens. Rond 23.30 uur gingen we de straat op om vuurwerk te bekijken aan de haven. We hadden een flesje champagne meegenomen en een party popper. Om 0.00 uur opende we beiden en genoten we van al het mooie vuurwerk dat in Valparaíso en Viña del Mar werd afgestoken. Het vuurwerk duurde een half uur en daarna zijn we naar een plein gelopen waar een band speelde. De volgende dag was een luie dag... We hebben even met onze familie geskypt en aan het eind van de middag zijn we even naar Viña del Mar gegaan, maar daar was niet veel te beleven. De dag erna zijn we nog een keer naar Viña del Mar gegaan om lekker op het strand te gaan liggen. De volgende dag was onze laatste dag in Valparaíso. We hebben nog wat rondgewandeld en 's avonds namen we de bus naar La Serena.

In La Serena hebben we ontbeten en daarna zijn we richting het strand gelopen. Hier was het erg rustig en hebben we een aantal uur besteed aan ons kunstwerk. De eerst versie was weggespoeld en de tweede uiteindelijk ook, maar we hebben nog een aantal foto's kunnen maken! Hierna hebben we lekker in een strand tentje geluncht. Daarna zijn we naar de Japanse tuinen geweest, erg mooi! Tot slot zijn we nog naar de bus terminal gelopen om een bus naar Caldera en vervolgens een bus naar Calama te boeken (hier willen we de Dakar gaan bekijken). In het centrum hebben we nog over een markt gelopen en kwamen we een vestiging van de Rabobank tegen (de bordjes waren de volgende dag echter verwijderd...). Hierna zijn we naar ons hostel gelopen om in te checken (we hadden onze backpacks hier al achtergelaten) en hebben we een tour naar Reserva Nacional Pinguïn de Humboldt geboekt voor de volgende dag. Toen we boodschappen wilde doen waren de supermarkten al gesloten en moesten we gaan uit eten... De volgende dag zijn we naar het park gegaan. Dit was echt prachtig!! We hebben verschillende soorten pinguïns gezien, zeeleeuwen en heel veel dolfijnen die naast ons bootje zwommen! Tot slot hebben we nog geluncht en toen was de tour voorbij. In ons hostel hebben we ons opgefrist en zijn we naar La Recova gegaan, een markt om de hoek. 's Avonds zijn we met Emma, een Australisch meisje, naar een optreden in het park gegaan. Toen we naar een ander podium wilde lopen hoorden we muziek vanuit een soort achtertuin. Hier zijn we gaan kijken en ten slotte gebleven. Het was heel leuk! Zuid-Amerikaanse muziek en allemaal Chileense mensen uit de buurt die het bandje kende. Gisteren namen we de bus naar Caldera om van daaruit lekker naar de stranden van Bahia Inglesa te kunnen gaan.

Dat was het weer! Tot snel!

¡Abrazo y besos
Anton & Femke

• 07 Januari 2013 - 16:23

Lincy:

Jeetje wat hebben jullie weer veel gedaan. Ook voor jullie natuurlijk de allerbeste wensen voor 2013. Ik heb nog een poging gedaan om jullie een sms te sturen met oud en nieuw maar blijkbaar wilde die antieke telefoon van mij niet meewerken :) Terwijl jullie lekker aan het genieten zijn, zit ik hier op me kamertje in Merelbeke te studeren voor mijn examens. Vandaag de eerste alweer gehad, nog maar 5 te gaan! Jullie verhalen over zon, maken ons wel jaloers want hier is het al een week lang grijs, saai en smerig weer... 1 troost, het heeft nog niet gevroren want het is ook al een week lang ongeveer 10 graden :) Maar omdat de sneeuw niet naar hier komt, ga ik de sneeuw maar weer opzoeken. Aflopen week heb ik eindelijk mijn wintersport geboekt richting de Oostenrijkse bergen! Na de examens ga ik meteen weg richting de ski en apres-ski natuurlijk! Heel veel plezier saampjes, pas goed op elkaar, geen dingen doen die ik ook niet zou doen en geniet er van! Liefs Lincy

• 07 Januari 2013 - 16:25

Jolijn:

Laat ik ook eindelijk eens een berichtje achter laten, aangezien jullie jezelf nu ook in 'mijn' continent Zuid-Amerika bevinden ;)
    Wat een mooie verhalen zeg! Klinkt echt als een super geweldige reis.
    Geniet optimaal van jullie reis, een ervaring die jullie nooit meer zullen vergeten :)
    Gaat jullie reis in een later stadium toevallig ook door de Guyana's?

• 07 Januari 2013 - 17:14

Dorine:

Hoi Anton en Femke,
    Allereerst ook voor jullie een vredig 2013 en de beste wensen! Dat jullie de komende maanden nog heel veel van Zuid-Amerika mogen zien. Dankjewel voor jullie kunstwerk.
    Met kerst in Argentinië en net oud-op-nieuw in Chili, dat kunnen niet veel mensen zeggen. Jammer dat kerst een beetje in het 'zand' gevallen is, maar ds te leuker dat jullie samen met de Chilenen het nieuwe jaar, zelfs zonder Malibu, goed begonnen zijn.
    Wat is Valparaíso een mooie kleurrijke stad. Op de foto's ziet het er in elk geval heel gezellig uit.
    Het is erg leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken, zodat je een beeld krijgt bij wat jullie allemaal doen. Ga zo door en blijf genieten!
    groetjes, Dorine

• 07 Januari 2013 - 19:15

Jeroen Uit Limburg:

Heeej Anton en Femke,

Wat gaaf! en wat ben ik jaloers!! wat een leuke foto's en verhalen! jullie ook de beste wensen.
    Ik hou jullie in de gaten,

Groetjes uit Melderslo,

• 07 Januari 2013 - 19:45

Sterre En Tijn:

Hallo Anton en Femke,

De beste wensen voor 2013!
    Wat een top reis door Zuid-Amerika!
    De foto's zijn heel leuk.

Nog heel veel plezier daar!!

Groetjes Sterre en Tijn

• 07 Januari 2013 - 21:10

Jullie Allerliefste (schoon)zus Suzan!:

Hallootjes!

Wat klinkt dat toch weer heerlijk zeg! Maarehhmm vooral die foto's zijn jaloersmakend! Wat een mooie strandfoto! En als jullie nog een keer naar een wijnproeverij gaan, neem 'n paar flesjes chileense wijn voor ons mee :-) ik zie dat ze daar meer dan genoeg hebben!

Wij volgen Dakar op tv. Is toch iets minder spannend dan dat jullie ze gewoon live voorbij zien crossen... Wanneer en waar gaan jullie Dakar meeten?

Hier verder weinig bijzonders, wij zijn na 1.5 wk weer gaan werken (saaaaaaaaaai) en verheugen ons nu al op de carnaval en ski-vakantie! HA dat maken jullie lekker niet mee dit jaar ;-) maar goed, ik zie/lees/hoor/etc. jullie wel weer!! Have fun en blijf genieten :-)

Veel liefs uit Wilbertoord (dat klinkt toch iets minder interessant dan liefs uit Londen, maar ach....)

• 07 Januari 2013 - 21:39

Harry & Lenie:

Hoi Anton & Femke,

Wat LEUK om jullie te volgen via deze site :-) en wat ondernemen jullie veel zeg !
    En wat een leuke verhalen, en dan die foto's ..... (jaloers !)

Geniet ervan met jullie twee-tjes.

Groetjes uit de Betuwe, Harry & Lenie

• 12 Januari 2013 - 10:32

Marianne:

Hoi, Hoi,

Jammer zeg dat jullie geen tv debuut hebben gemaakt met Dakar, athans wij hebben jullie niet gezien.
    Of kwam het door al het stof dat over jullie heen kwam?
    Zijn jullie nu ook weer helemaal fris en schoongeboend?
    Ben benieuwd naar de foto's. Hebben jullie daar ook de spanning gevoeld van het wedstrijd element?
    Nu ook weer een lange reis voor de boeg naar Bolivia, sterkte met het verplaatsen per bus.
    Het weer zit nu een beetje mee, want we hebben een klein beetje vorst en dat betekent overdag een lekker zonnetje, als jullie zon over hebben stuur maar onze kant op.
    gr van het thuisfront mama.

• 13 Januari 2013 - 13:26

Wim:

Heb nog even gegoogled wat 'party poppers' zijn, bleek toch iets onschuldiger te zijn dan ik dacht :P

Nog een gelukkig nieuwjaar!

Groeten, Wim

• 16 Januari 2013 - 21:36

Anselien:

Querido chico y chica! wat een avonturen, wat heb ik (eindelijk) zitten genieten van jullie reisverslagen en foto's. Voor een stukje hebben jullie me weer meegenomen naar plaatsen waar ik jaren geleden was. Ik lees veel uitroeptekens van verwondering, verbazing en genieten. En zo te zien hebben jullie het ook samen goed daar. Fijn hoor. (aan mijn reiswensenlijstje heb ik Patagonie toegevoegd).

Heel veel plezier en geluk daar samen. En doe ze daar de groeten.
    Ambrazos Y saludos, Anselien

• 22 Januari 2013 - 15:19

TREES IEMENSCHOT:

hALLO fEMKE EN aNTON

WIJ KIJKEN NOG STEEDS NAAR JULLIE VERSLAG HARDSTIKKE LEUK EN WAT EEN MOOIE FOTO'S WE HOPEN SNEL NOG WAT MEER TE ZIEN .
    gENIET ER NOG MAAAR VEEL VAN.

DE GROETJES VAN OPA EN MIJ