¡Viva la naturaleza! - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Anton en Femke - WaarBenJij.nu ¡Viva la naturaleza! - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Anton en Femke - WaarBenJij.nu

¡Viva la naturaleza!

Door: Anton en Femke

Blijf op de hoogte en volg Anton en Femke

12 December 2012 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Hola todos!

Het is weer hoog tijd voor een update! De laatste keer dat we een verhaal schreven zaten we in Buenos Aires, San Telmo. We hebben hier drie dagen gezeten en zijn daarna verhuisd naar Palermo, het hippe gedeelte van de stad! We hadden hier een groot appartement. Dinsdag begonnen onze Spaanse lessen. Het was best een eind, dus namen we de taxi. Eenmaal aangekomen kregen we een introductie en werden we in twee verschillende groepen ingedeeld (Anton zat bij de beginners, Femke bij de gevorderden). Femke bleek iets te hoog te zijn geplaatst dus ging snel een stapje terug! De volgende dag kwam ook Anton tot de conclusie dat het niveau voor hem te hoog was, dus kreeg hij privéles! De lessen waren prima, maar erg onsamenhangend. Na vier dagen intensief lessen te hebben gevolgd zijn we een stukje armer, maar helaas niet heel veel slimmer.. De tweede, derde en vierde dag gingen we overigens met de metro naar onze lessen. Een hele ervaring!! We pasten nog maar net in de metro en bij de volgende haltes werden we zo hard aangeduwd totdat je niet meer op je eigen benen kon staan en er écht geen plaats meer was! Woensdagmiddag zijn we naar de dierentuin geweest, donderdag was het een grote chaos in de stad, omdat de metro's staakten en er een aantal demonstraties waren in het centrum van de stad. We hebben die dag dus niet veel meer gedaan. Vrijdagmiddag hebben we het vervolg van onze reis geregeld, zijn we naar de Japanse tuinen geweest en 's avonds hebben we heerlijk gegeten bij La Cabrera, een bekend Argentijns restaurant.

Zaterdag was het tijd Buenos Aires te verlaten.. We hadden namelijk een bus geboekt naar Puerto Iguazú! Na een lange rit van ruim 19 uur kwamen we aan. We hadden in de bus goed geslapen dus we waren uitgerust. Ons hostel zag er erg gezellig uit met een zwembadje in een tropische tuin. Nadat we ons opgefrist hadden besloten we met de bus naar Brazilië te gaan om daar de Iguazú watervallen te gaan bekijken. Het was ontzettend warm toen we vertrokken, maar toen we aankwamen stortregende het! Eerst maar even gescholen dus voordat we helemaal doorweekt zouden worden. Gelukkig werd het weer al snel beter. De watervallen waren echt prachtig! Via een pad zagen we zoveel verschillende watervallen en het was vanuit iedere hoek indrukwekkend en mooi!! Door de hoge luchtvochtigheid en de hoge temperatuur was het lekker plak weer dus toen we terug kwamen in ons hostel zijn we lekker het zwembad in gesprongen. De volgende dag gingen we de watervallen bekijken vanuit de Argentijnse kant. Het was wederom ontzettend warm, maar dat mocht de pret niet drukken! We namen de bus naar het park. Binnen het park namen we een treintje dat ons eerst naar de 'Devil's Throat' bracht, de grootste en bekendste waterval van de Iguazú. We moesten 1100 meter lopen over een bruggetje over de rivier. Het was echt ontzettend mooi! Aangekomen bij deze waterval waren we sprakeloos; het was enorm!! We konden niet zien hoever het water naar beneden stortte, omdat al het water weer omhoog kwam. We zagen dus een mooie regenboog in deze waterval en werden lekker nat! Niet vervelend met zo'n warm weer! Na een tijdje gingen we terug naar de rest van de watervallen. Hier werden we weer met het treintje naartoe gebracht. We aten nog even twee empanadas (typisch Argentijns, een soort bladerdeeg met vlees, groente, kip of ham/kaas). Bij het restaurant zaten heel veel vlinders op de grond. Echt heel mooi!! Daarna liepen we wat rond om vervolgens met een speedboot onder twee watervallen door te varen. Dat was echt heel leuk! We waren helemaal doorweekt. We hadden verwacht dat het water kouder zou zijn, maar het was heerlijk! We besloten terug te gaan, maar we wilden eerst nog even iets eten. In het hele park werden we gewaarschuwd voor agressieve apen en een of ander beest. Aangezien bij het restaurant heel veel van die andere beesten zaten besloten we de chips en sprite onderweg naar de uitgang op te eten. Zo gezegd zo gedaan, totdat we werden gestoord door twee hongerige apen! We hebben een paar foto's gemaakt en zijn toen maar snel doorgelopen. De volgende dag gingen we weer met de bus terug naar Buenos Aires om vervolgens het vliegtuig te pakken naar het zuiden; El Calafate!

Aangekomen in El Calafate moesten we even acclimatiseren. Het was hier namelijk een stuk kouder dan in Buenos Aires of Puerto Iguazú. De volgende dag zijn we met een leuke gids naar de Perito Moreno gletsjer gegaan. Na de 'magical bend' zagen we voor het eerst in ons leven een gletsjer! Mooi en ontzettend groot! We boekten een boottocht aan de zuidkant voordat we de gletsjer vanaf de balkons zouden gaan bekijken. Tijdens deze boottocht braken er stukken ijs af van de gletsjer. Dit was heel bijzonder om te zien!! Het veroorzaakte zelfs een keer grote golven. Op deze boot zaten allemaal kinderen uit Rio Negro en om de één of andere manier wilden ze allemaal heel graag met ons op de foto. Na deze boottocht werden we door onze gids naar de balkons gebracht. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht over de hele gletsjer. Na drie uur gingen we weer terug naar ons hostel. De volgende dag was het ontzettend slecht weer! We hebben het vervolg van onze reis gepland en 's middags zijn we naar een beschermd park geweest. Hier hadden ze onder andere flamingo's! Helaas begon het ontzettend hard te waaien en te regenen dus gingen we weer snel terug naar ons hostel! De volgende dag werden we vroeg opgehaald om naar El Chalten te vertrekken.

Het was een busrit van drie uur en net voordat we aankwamen in het dorp kregen we uitleg ook over het park (parque nacionales los glaciales). We besloten 's middags de hike te doen naar de bekende berg 'Cerro Torre'. Op de heenweg hadden we prachtig weer. We waren veels te warm gekleed met onze thermokleding en winterjassen, we werden immers gewaarschuwd voor slecht weer.. De toch was echt prachtig! De natuur en de omgeving waren bijzonder mooi! Na een aantal uurtjes kwamen we aan bij Laguna Torre. Het weer was inmiddels omgeslagen dus het uitzicht op Cerro Torre werd gehinderd door wolken. De Laguna daarentegen was prachtig met stukken ijs in het water! Doordat het zo warm was geweest hadden we te weinig water meegenomen. Gelukkig was al het water in het nationaal park drinkbaar dus hebben we water uit het meer en de rivieren gedronken.. De terugweg was helaas vrij zwaar. De tocht was al niet makkelijk met de rotsen, klimmen en dalen, maar de sterke wind en koude regen maakten het niet makkelijker! We waren blij toen we na 22 kilometer lopen weer terug waren in ons hostel. De volgende dag besloten we een deel van de hike naar de andere bekende berg 'Fritz Roy' te lopen. Deze tocht begon zwaar met 400 meter klimmen. Gelukkig was het wederom mooi en uiteindelijk hebben we ook het eerste uitzichtpunt bereikt. In eerste instantie konden we de berg niet goed zien, maar het weer klaarde op waardoor we heel goed zicht kregen op deze mooie berg! Na de berg gezien te hebben liepen we via Laguna del Plato terug naar het dorp. Deze dag hadden we ruim 12,5 kilometer gelopen. De volgende dag moesten we vroeg op voor onze excursie ice-trekking. Met de bus werden we naar Laguna Viedma gebracht. Hier namen we de boot die ons naar de Viedma gletsjer bracht. Via rotsen bereikten we de gletsjer. We kregen ijzeren pinnen onder onze schoenen gebonden zodat we op het ijs konden lopen. Dit was even wennen, maar het ging goed! We hebben een tocht van 2,5 uur over het ijs gehad. Het was echt prachtig met gleuven van meters diep en bergen van ijs! Boven op de laatste berg hadden onze gidsen een kleine verassing; we kregen allemaal een bekertje met ijs en vervolgens Baileys! :-) Anton lustte deze niet, Femke had er dus twee! Hiermee was onze tocht geëindigd en werden we weer naar El Chalten gebracht. Om 18:00 uur namen we de bus terug naar El Clafate. We hebben hier nog iets gedronken en hebben toen weer een nachtje in ons 'oude' hostel doorgebracht. De volgende ochtend (gisteren) werden we met de taxi naar het vliegveld gebracht. Onze vlucht had twee uur vertraging, maar uiteindelijk waren we er; Bariloche!

Bariloche schijnt heel mooi te zijn en vanaf onze kamer hebben we een mooi uitzicht op het meer Nahuel Huapi. Het is hier echter hondenweer (koud, heeeeel veel regen en wind en vannacht gaat het sneeuwen) dus niet echt ideaal voor buiten activiteiten. We wachten even af of het beter wordt, zo niet dan vertrekken we vrijdag naar Mendoza. Daar schijnt de zon (36 graden)!

Muchos besos!

• 12 December 2012 - 22:02

Lizanne De Vries:

Hee Anton en Femke!

Zo zeg jullie zitten niet stil daar, wat een verhaal weer!! Ik zag vandaag nog Corine bij de AH en vroeg al aan haar waar het volgende verhaal bleef.. Maar het was weer leuk om te lezen!!

Jammer dat de Spaanse lessen niet veel op hebben geleverd.. Maar gaandeweg zullen jullie vast wel steeds beter Spaans leren. En anders houd je gewoon altijd een woordenboek bij je;)
    De foto's waren ook echt mooi van de watervallen en van de vlinders, om jaloers van te worden!
    Jullie hebben zo te lezen heel wat afgelopen, sportief van jullie!! En dan eindelijk op de berg en dan Baileys afslaan?! Maar eigenlijk hadden ze Jägermeister moeten geven, dan is hij pas echt ijs en ijs koud:)
    Veel plezier in Bariloche.. Hopelijk kunnen jullie toch leuke dingen doen daar, het is ook zonde als je weggaat vanwege het weer en er daarna spijt van hebt dat je dingen hebt gemist.

Take care and be safe!!
    Liefs!!

• 12 December 2012 - 22:03

Bot:

Hee Tontje en Fem,

Klinkt heel erg goed allemaal en echt heel vet dat jullie zoveel mooie dingen zien en mee maken!

Geniet er lekker van met z'n 2en!

Gr. vanuit Heesch/Schijndel

• 12 December 2012 - 23:23

Brigitte:

Hoi Anton en Femke,
    Jullie zijn erg actief bezig geweest, maar leuk en fijn om te lezen dat jullie het naar je zin hebben en genieten van al het prachtigs in het land. Even in deze tijd hetzelfde weer als hier, niet te lang blijven anders krijg je heimwee.
    Veel plezier en tot horens.
    Gr. Brigitte

• 13 December 2012 - 00:58

Leon:

Zo te zien hebben jullie nu ongeveer hetzelfde weer als wij hier in NL haha. Alleen jammer dat wij er na vrijdag er ook nog mee zitten! Weer een mooi verslag! Jullie hebben er wel een flink tempo inzitten! Jammer dat de cursus spaans tegenviel, leer je ook wat van de taal in het dagelijkst leven daar?

Enjoy!

Gr. Leon

• 13 December 2012 - 07:53

Wim:

Wat een geweldige verhalen! Het ziet er echt prachtig uit op de foto's, geweldige natuur ook nog eens mooie cultuur. Hier zullen jullie het wel een tijdje volhouden. En het klimaat vertoond wel erg grote verschillen! Of komt dat omdat jullie zo vaak het vliegtuig nemen? Pas maar op, anders ben je over een maand al rond.

Ook een mooi verhaal over jullie taalcursus. Hoop dat jullie nog ergens anders een betere taalcursus kunnen volgen, want ik heb gehoord dat dat hard nodig is in Zuid-Amerika. Engels is niet hun sterkste kant.

Veel plezier nog!

• 13 December 2012 - 08:50

Yvette :

Hoi Anton en Femke,
    Ik hoor het wel, de kerstboom wordt door jullie niet gemist.
    Lijkt mij geweldig wat jullie allemaal meemaken en fijn om te horen dat alles goed gaat en jullie het zo naar je zin hebben.

groetjes Ronald en Yvette

• 13 December 2012 - 09:20

Claire:

Super!!! Lekker in Mendoza een wijntour doen op de fiets! Veel plezier nog en ik ben zo jaloers!!

• 13 December 2012 - 20:07

Louise Neelen:

Hoi Anton en Femke,

Wat een geweldige foto s vooral de watervallen.
    Hier is het ook koud .

Geniet ervan samen en laat nog meer verhalen lezen over jullie en foto s zien.

Groetjes Tiny en Louise

• 20 December 2012 - 15:45

H.Iemenschot:

Hallo Femke en Anton fijn dat jullie zo veel zien en wat een mooie foto`s
    Ook al zijn jullie er niet we wensen julie fijne feestdagen een goed uiteinde en een goed begin

Groetjes van opa en mij.

• 24 December 2012 - 09:07

Frans En Corrie:

Ik kijk vandaag weer eens een keertje op de site en zie de foto's en lees de verhalen nog maar eens een keer
    Let op want we gaan de site een nieuwe naam geven ( welkom in de wondere wereld van )
    Gelukkig hebben we allemaal 21 December goed doorstaan en kunnen wij weer verder met onze dagelijkse sleur
    Anton en Femke jullie proeven natuurlijk wel een beetje jalousie in mijn woorden maar ja wie zou dat nou niet zijn
    Ik zou zeggen ga zo door en geef die Maya’s eens even flink op hun donder
    Met hun nep verhaaltjes , kijk voor ons alle even of het wel allemaal echt is daar want misschien is het wel allemaal fabeltje dat machu Picchu
    Anton en Femke heel veel plezier goede kerst en nieuw jaars dagen en let goed op
    Frans en Corrie

• 30 December 2012 - 19:28

Piet En Ria:

Hoi Femke en Anton

na het lezen van jullie verslagen denken we dat jullie erg genieten, en gelijk hebben jullie. Jullie foto's zijn erg mooi,vooral van de natuur.
    Met 40 graden kerst vieren is natuurlijk iets bijzonders, lijkt me beter dan hier. Bij mij staat het al heel lang op de wensenlijst (ria).
    We willen jullie nog een fijne reis wensen, en voor heel 2013 veel geluk en liefde voor elkaar. We blijven jullie volgen. Femke voor jou een speciale knuffel van Danny.

groetjes Piet en Ria